رزین

مقدمات کار با رزین اپوکسی

مقدمات کار با رزین اپوکسی

مقدمات کار با رزین اپوکسی

این مقاله برای افرادی می باشد که می خواهند تازه کار با رزین اپوکسی را شروع کنند. با ما همراه باشید تا آن چیز هایی را که نیاز است برای شروع انجام دهید را فرا بگیرید.

 

مراحل پخت رزین :

اختلاط هاردنر و رزین اپوکسی اغاز یک واکنش شیمیایی است که ان را از  حالت مایع به جامد تبدیل میکند . به کل زمان این وکنش شیمیایی سخت شدن میگویند .

وضعیت ژل شدن نیز حالتی است که در حد فاصل بین حالت مایع تا سخت شدن اتفاق می افتد. پخت اپوکسی در سه مرحله خلاصه میشود

 

1ـزمان قابل اعمال

به مدت زمانی گفته میشود که مخلوط رزین اپوکسی و هاردنر همچنان مایع بوده و ویسکوزیته ان  افزایش نیافته است و قابلیت اعمال در محل کار را داراست  و به شکل ظرف و قالب در می اید .

کلیه فرایند اعمال میبایست در همین بازه زمانی انجام شود تا در انتهای کار یک پیوند پلیمری مستحکم بدست آید.

 

2ـ پخت نهایی:

در این مرحله مخلوط رزین اپوکسی و هاردنر شروع به سفت شدن میکند و قابلیت کار کردن و اعمال را از دست می دهد بطوریکه حالت چسبناکی پیدا کرده و دیگر به خود شکل نمیگیرد .

اگر نیاز به اعمال لایه دوم و بیشتر باشد به طوریکه بهه صورت شیمیایی به لایه اول بچسبد  میبایست در همین مرحله اعمال گردد چون هنوز واکنش شیمیایی مخلوط اپوکسی به پایان نرسیده است .

 

مقدمات کار با رزین اپوکسی - دستهای جادویی

مفهوم زمان پخت:

عمده زمان کار با اپوکسی شامل زمان اعمال و سخت شدن ان میشود . زمان اعمال مدت زمان در دسترس جهت اختلاط اعمال هموار سازی شکل دهی مونتاژ و تثبیت میباشد .

زمان سخت شدن یک اپوکسی از انجایی اهمیت دارد که تعیین کننده موارد زیر خواهد بود.

 

مدت زمان انتظار جهت باز کردن بست ها و فیکسچر ها مدت زمان انتظار جهت ساب زدن و سمباده زنی و اعمال سطح جدید یا مرحله بعدی فرایند.

 

سرعت هاردنر

هر هاردنری دارای یک دمای ایده ال سخت کنندگی  میباشد. تقریبا در گستره دمای 15 همه مخلوط هاردنر و اپوکسیفرایند فوق ذکر  راطی خواهند کرد اما سرعت واکنش انها بشدت وابسته به دمای محیط میباشند . اهمییت انتخاب درست نوع هاردنر با توجه به وضعیت و دمای کار و همچنین نوع کار میتواند زمان اعمال مناسبی را در اختیار قرار دهد . معمولا این اطلاعات بر روی لیبل و برگه اطلاعات محصول درج شده است

دمای اپوکسی

هرچه دمای مخلوط اپوکسی بیشتر باشد پخت ان سریعتر خواهد بود . دو عامل دمای محیط و گرمازایی حاصل از واکنش شیمیایی هاردنر با اپوکسی بر زمان سخت شدن ان موثر میباشد .

منظور از دمای محیط دمای هوا یا موادی است که در ارتباط با اپوکسی قرار دارند . عموما دمای هوا را همان مای محیط در نظر میگیرند مگر انکه محصول اپوکسی بر روی سطحی با دمای متفاوت با هوا اعمال گردد . به طور کلی هرچه دمای هوا بیشتر باشد اپوکسی زودتر سخت میشود .

کنترل زمان پخت

جهت کنترل سرعت پخت در دمای اب و هوایی گرم  اقدامات ذیل موثر خواهد بود :

  • در صورت امکان از هاردنر ی با سرعت پخت و یا وامنش پذیری کمتر استفاده شود
  • مخلوط اپوکسی در ظرفی با مساحت بیشتر  ریخته شود تا دمای  حاصل از واکنش در محیط پراکنده شده و زمان اعمال بیشتری در دسترس قرار گیرد.

 

لینک های مفید:

روش های ساخت لوازم تزیینی با رزین اپوکسی

نحوه ی راه اندازی کارگاه رزین اپوکسی

فروشگاه دستهای جادویی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید