رزین

معرفی رزین اپوکسی

ترکیب رزین با چوب اپوکسی، رزین اپوکسی می شورد که می توان محصولاتی جذاب و زیبا با آن ایجاد کرد که امروزه بسیار پرطرفدار شده. کار با چوب از گذشته نیز وجود داشته که حس زندگی را به انسان منتقل میکند امروزه با ترکیب رزین اپوکسی و چوب میتوان تغییراتی در دکوراسیون ایجاد کرد.

اپوکسی نوعی رزین است که به شکل مایع است اپوکسی ها دو نوع هستند عامل پخت و رزین که ترکیب ان با یکدیگر فرایند سخت شدن اغاز میشود.

رزین چیست؟

رزین ها دو نوع هستند طبیعی و مصنوعی که نوع طبیعی ان از گیاهان به دست می اید.رزین ها در طول فرآیند پخت به پلیمر سخت تبدیل می‌شود و کاربرد هایی در هنر دارد
رزین های مصنوعی بسیار گوناگون هستند که شامل رزین پلی استر، رزین آپوکسی، رزین وینیل استر، رزین فنولیک و … می باشد. رزین پلی استر و آپوکسی جز مواردی می باشند که درکارهای هنری کاربرد دارند. رزین اپوکسی بیشتر برای ساخت زیور آلات کاربرد دارد. این ماده از تبار رزین های دو جزیی است که با دارا بودن دو ماده به نام های پایه رزین و هاردنر است و این دو قسمت باید با نسبت مشخص با یکدیگر مخلوط شوند.

از زیور آلات رزینی ما دیدن کنید

رزین اپوکسی  چیست؟

رزین های دو جزئی هستند که از سخت کننده رزین تشکیل شده اند کاربردی که رزین اپوکسی دارد به عنوان یک چسب در محصولات رزینی که موارد تزئینی دارند استفاده می شود و زمانی که با اکسیژن ترکیب شود هاردنر آن عمل می کند و سریع خشک می شود و جلوگیری میکند از آن که تزئینات یک محصول هنری جدا شود و همچنین ظاهری زیبا به آن می دهد.

ویژگی های رزین اپوکسی

رزین اپوکسی ها به دلیل کاربرد فراوانی که دارند به یکی از پرمصرف ترین مواد
تبدیل شده است.رزین اپوکسی ماده خطرناک نیست و به همین علت به راحتی در دسترس همه قرار میگیرد و ویژگی هایی دارد: رزین اپوکسی ها چسبندگی قوی دارند و در همه ی محیط ها میتوان استفاده کرد و .هم چنین قابل استفاده از رنگ رزین هستند و تنوع بالایی دارند.

کاربرد رزین اپوکسی

این ماده به دلیل کاربردی که دارند در صنایع مختلف مورد استفاده قرار
میگیرند به خصوص در صنعت هنر برای تزئینات مورد استفاده قرار میگیرد. رزین اپوکسی ها در ساخت زیورالات نیز نقش به سزایی دارند و در کسب و کار زیورالات تحولی بزرگ ایجاد کردند.

چرا ترکیب رزین اپوکسی و چوب را توصیه میکنم؟

در صورتی که همه چیز طبق اصول و روش صحیح انجام شود نتیجه کار رزینی خواهد بود که خصوصیات عالی زیر را داراست:
چسبندگی عالی یه چوب
مقاومت شیمیایی خوب در برابر اسیدها
مقاومت مکانیکی بسیار بالا
تحمل 5 تن فشار لاستیک در هر سانتی متر مربع
رسانا نیست و تا حدودی عایق جریان الکتریسیته است (البته میتوان آنرا رسانا کرد)
نوع خاصی از رزین اپوکسی میتواند هادی الکتریسیته ساکن باشد
جرم نمی گیرد
چربی و انواع آلودگی از روی آن براحتی پاک میشود
سر بودن (لیز شدن سطح) در رزین اپوکسی کمتر از کاشی و سرامیک است
بهتر است آنرا در داخل ساختمان استفاده کنید
مقاومت دمایی این ماده پس از خشک شدن خوب است به طوری که تا60 درجه به صورت مداوم و نهایتاً 80 درجه به صورت لحظه ای میتواند تحمل کند و ذوب نشود.
رزین اپوکسی آتشزا نیست ولی ضد حریق هم نیست.
تنوع رنگی نامحدود دارد و میتواند با محیط سازگاری کامل پیدا کند.

ترکیب چوب و رزین ؟

ترکیب رزین اپوکسی به عنوان ماده شیمایی با چوب یک هنر بسیار زیبا و جذاب است که رواج زیادی پیدا کرده و توانسته یک سبک لوکس را معرفی کند. حتماً میزهای ساخته شده با اپوکسی و چوب را دیدید ما هم تصویر چند نمونه را قرار میدهم تا همه دوستان با این سبک جدید آشنا شوند.

از محصولات چوبی و رزینی ما دیدن کنید.

رزین چوب چیست ؟

پوکسی چوب مشابه اپوکسی‌ای است که برای کفپوش صنعتی استفاده میشود ولی فرمولاسیون رزین اپوکسی را برای کار با چوب تنظیم شده است و خصوصیات لازم برای بهترین کارایی روی سطوح چوبی را دارد. شما میتوانید بر روی سطوح دیگر هم از آن استفاده کنید.
برای کار با چوب پیشنهاد ما این است که از اپوکسی تنظیم شده خاص همان سطح استفاده شود. برای زیورآلات رزینی هم باید از رزین زیورآلات استفاده کنید.

رزین اپوکسی چوب چیست و باید چه خصوصیاتی داشته باشد؟

بیرنگ باشد
قابلیت رنگی شدن رو داشته باشد
رقیق باشد
حباب به راحتی از مخلوط خارج شود
چسبندگی زیادی به سطح چوب داشته باشد
شفافیت و شیشه ای بودن را به سطح چوب بدهد
در موارد خاص مقاوم در برابر رطوبت باشد (فرمول خاص)
مقاومت مکانیکی و خمشی بالا برای ساختن میزهای عریض و طویل! (فرمول خاص)
قابلیت ساب زدن و جلادهی داشته باشد
کسانی که هنر نجاری و کار با چوب را میدانند یا حتی علاقه به این کار دارند میتوانند با ذوق و سلیقه خودشان و در دست داشتن اپوکسی خاص سطوح چوبی، کارهای بینظیری انجام دهند که اول از همه خودشان نهایت لذت را ببرند و بعد از آن تحسین اطرافیان و در آخر هم درآمد بسیار خوب ..

انواع چوبی که در کار با رزین کاربرد دارند

چوب گردو
یکی از چوب های مناسب در هنر چوب و رزین اپوکسی هم میباشند .قابلیت صیقلی شدن دارد . چوب گردو ، از نقطه نظر سختی ، چوبی نیمه سخت است . البته برخی از گونه های آن در ردیف چوب های سخت میباشند . این چوب از رنگ های قهوه ایی روشن تا تیره با نقوشی زیبا و چشم نواز مشاهده میشوند .
چوب عناب
این نوع چوب برای هنر چوب و رزین اپوکسی چوب بسیار محبوبی میباشند، زیرا چوب عناب ، از نقطه نظر سختی ، جزء چوب های بسیار سخت ، دسته بندی می شوند . در رنگ های ، قهوه ایی تیره ، متمایل به قرمز ، و روشن ، متمایل به زرد ، مشاهده میشوند . نقوش آن شبه گردو ، ولی با شیار و رگه های عمودی ، بسیار زیبا و چشم نوازند . مقاومت مکانیکی بالا ، قابلیت ساب و صیقلی شدن آن ، موجب شده در ساخت اشیاء با ارزش بکار روند
چوب بلوط
انواع خوش رنگ و نقش آن مناسب هنر چوب و رزین اپوکسی میباشند . چوب بلوط ، چوبی است برنگ کرم متمایل به قهوه ایی روشن تا تیره , نیمه سخت است ولی در مقابل سائیدگی مقاومت زیادی دارد .

چوب راش
نوع سخت و خوش نقش چوب راش مناسب هنر چوب و رزین اپوکسی میباشند . چوبی با طیف رنگی متنوعی از کرم قهوه ایی تا تیره متمایل به قرمز میباشد . این چوب نیمه سخت است . برخی گونه های آن در دسته بندی نرم جای دارند . این چوب ، مقاومت واستحکام خوبی دارد و برای ساخت وسایل رزینی بسیار مناسب می باشد.

قالب چوب و رزین

یکی دیگر از عناصر مربوط به هنر چوب و اپوکسی ، مقوله قالب است . ترکیب رزین اپوکسی و هاردنر ، مشابه فلز مذابیست ، که با ریخته گری درون قالب ، تبدیل به جامد مورد نظر میگردد . برای این منظور روشهایی وجود دارد ، که در زیر مختصری توضیح داده میشود .
انواع قالب هایی که در هنر چوب و رزین اپوکسی بکار میروند شامل موارد زیر می باشد :
قالب های آماده دائمی :
قالب های سیلیکونی ،قالب های غیر سیلیکونی
قالب های موقت یا یکبار مصرف :
در هنر چوب و رزین اپوکسی ، قالب های یکبار مصرف ، کاربرد گسترده و فراوانی دارند . در واقع تمام قطعات ارزشمند در این هنر ، با قالبهای یکبار مصرف اجرا میگردند .این بخش از قالب ها ، همانگونه که از نامشان پیداست . ساخته میشوند و پس پایان ماموریت شان بلااستفاده میگردند . (البته برخی از موادشان در ساخت قالب های جدید قابل استفاده خواهند بود . مانند قالب میزهای چوب و رزین.)

رزین اپوکسی - دستهای جادویی

فروشگاه صنایع دستی مجیکال

برای مشاهده و سفارش انواع محصولات چوبی و رزینی به فروشگاه دست های جادویی مراجعه فرمایید.

برای آشنایی بیشتر با مجموعه دست‌های جادویی پیج ما را در اینستاگرام دنبال کنید:

https://www.instagram.com/magicalhands.ir/

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید